Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

Bezoek aan de zilvermijn in Park City

Vandaag (ma) maakten wij een trip in de Rocky Mountains en bezochten daar de plaatsen Park City en Heber.

Park City is honderden jaren - lang voor dat de mormonen leider Drigham Yong Salt Lake City stichtte - ontstaan nadat daar zilver werdt ontdekt en er mijnen werden gebouwd.

Het zilver zit wel tot 2 km. diep in de steenlagen.

Er werden ondergrond een kilometers lange gangenstelsel gemaakt door met lange boren op perslucht diepe gaten in het steen te boren en door daar in dinamietstaven hier in te laten ontploffende kreeg men geschikte zilvererts om te kunnen transporteren.

De zilvererts werd op kieine wagentjes over een smalspoor verplaatst naar de lift om daar voor verwerking naar boven te brengen.

Omdat het maaken van de liftschagt veel tijd en energie koste was deze vrij smal.

Voor het verplaatsen van de treinkarretjes met zivererts werden paarden gebruikt die in het belang van hun gezondheid dit maar een paar jaar achter elkaar mochten doen.

Om de paarden naar beneden en weer naar boven te krijgen werden zij rechtop in de smalle lift verplaatst.

Als ze na een paar jaar in de donkere mijn te zijn geweest zonder speciale maatregelen in het daglicht komen zouden ze al snel blind worden.

Daarom werd voor het transport hun ogen heel dik ingetaped die er bovengronds

gespreid over een lange periode in gedeeltes af werd gehaald zodat hun ogen goed bleven.

Hopelijk is dit bij het eerste paard ook zo gedaan.

Voorzover over de zilvermijn... de volgers van het waterschap kunnen voor veeeelmeer info bij hun collega Geert G. terecht omdat hij in 1999 samen met een reiscollega gehuld in een regencape op het treintje - inmiddels zonder paard - vele kilometers door de mijngangen heeft gecrost.

Ik weet dat zeker want die collega was ik, haha.

ps. hij was ook in SLC en bijna alle parken waar wij nu komen.