Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

Arches National Park

Het is heerlijk verblijvenaan de oever vaneen van de bekenste rivieren van amerika.

s'Morgens daar heerlijk ontbijten en s'avonds gezellig rondom de bqq, wie doet je wat!

Toenik daar dan weer eens in eenrelaxstoelen naar het snel stromende water zatkijken en watwegdroomde kon ik mij echt niet voorstellen dat ik ergens op een afstand van 10 uur vliegen ook nog een huis en laat staaneen baanen een eigen bedrijfje heb.

Zondag de 29ste zijn we naarhet Aches National Park geweest, dit licht boven de plaats Moab en grenst aan de Colorado Rive in de Rocky's.

Nergens ter wereld komen zoveel natuurlijke rotsbogen voor, als binnen de grenzen van Arches National Park. Naast de vele bogen komen in het park ook allerlei andere grillig gevormde rotsformaties voor. Een groot deel van het park is eenvoudig bereikbaar via een 18 mijl lange weg en diverse wandelpaden, maar er zijn ook gebieden die je pas kan bezichtigen na het maken van een lange trektocht. In de zomermaanden lopen de temperaturen vaak zo hoog op dat zelfs een korte wandeling al behoorlijk inspannend is.

300 miljoen jaar geleden bevond zich in dit gebied een zee; het water droogde op en er bleef een dikke laag zout over. Dit zout werd later bedekt door diverse lagen zand die hier door de wind naartoe werden gebracht. De onderste lagen zand versteenden; we kennen de op deze manier gevormde rotslaag nu onder de naam Entrada Sandstone. De zoutlagen konden het gewicht niet langer aan, en werden van onder de rotslaag vandaan geperst. Door de krachten die hiermee gepaard gingen, ontstonden lange parallel aan elkaar gelegen barsten in het Entrada Sandstone. Allerlei eroderende krachten kregen nu vrij spel: water, ijs, wind, kou en hitte slepen de barsten steeds verder uit; hier en daar ontstonden uithollingen in de steeds dunner wordende richels van het Entrada Sandstone. Die uithollingen werden steeds verder uitgeslepen, waardoor op veel plaatsen openingen ontstonden. Op deze manier hebben zich in dit gebied meer dan 2000 bogen gevormd. Een opening wordt als boog gezien als de overspanning minstens 90 centimeter (3 feet) breed is; de hoogte is niet van belang. De grootste boog in het park, Landscape Arch, heeft een overspanning van 93 meter.

We hebben hiererg van genoten, doordat deze bogen zo bijzonder en zo mega groot zijn.