Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

Het leven in het ruige wilde westen

Hallo

De Westelijke Verenigde Staten (Engels: Western United States of American West) is een term die betrekking heeft op de meest westelijke staten van de Verenigde Staten. Aangezien de Verenigde Staten sinds de onafhankelijkheid steeds in westelijke richting uitgebreid zijn, is de betekenis van the West (het Westen) meermaals westwaarts opgeschoven. Op het einde van de 18e eeuw vormden de Appalachen de frontier. In de 21e eeuw verstaat men onder de Westelijke Verenigde Staten meestal de Rocky Mountains, het Grote Bekken en de Westkust. Daartoe behoren ook Hawaï en Alaska, die van de andere staten gescheiden zijn door respectievelijk de Stille Oceaan en Canada. De Mississippi-rivier wordt soms ook gezien als de meest oostelijke grens van het gebied.

Het was even wennen aan het leven op de pairie in het zuiden van Utah en Arizona.

Hoevaker je daar komt des te bewuster je er van wordt dat een groot deel van het nieuwe amerika is ontstaan door de vele moordpartijen door de blanken onder de Indianen (eerste bewoners).

De overlevenden hier van werden naar het westen gedreven en belanden uiteindelijk op de armste prairie/woestijn gronden in de staten Collorao, Utah, Arizona en New Mexico.

Hier hadden ze een tijd een rustig bestaan tot dezelfde blanken net juist in die staten het (gele) goud ontdekten.

Doordat ze alleen het gele goud - net als vele eeuwen later het zwarte goud (de olie in Irak)- voor ogen hadden, werd - zoals wij dat ook vaak in hun tv toespraken van de Amerikaanse president Buch hebben kunnen horen - door de amerikanen met wapens geschoten waar voor op i.p.v. een vizier hun Lord zit.

Helaas ervaar ik bij elke reis dat daar o.a. in mijn omgeving nog steeds erg op de indianen wordt neer gekeken.

Over hoe de mensen op het Amerikaanse continent zijn gekomen bestaan verschillende theorieën. Volgens de meest waarschijnlijke en populairste theorie zou Amerika gekoloniseerd zijn via de Beringstraat, het smalle gedeelte tussen Siberië en Alaska.

De voorvaders van de indianen zijn ongeveer 25.000 jaar voor Christus vanuit Azië de Beringstraat overgestoken. Vanuit Alaska zijn zij zo het gehele continent overgetrokken. Vanuit het meest noordelijke punt in Canada naar het meest zuidelijke punt in Argentinië.

Binnen wat nu de Verenigde Staten zijn, verspreiden de oorspronkelijke bewoners zich destijds van de westkust naar de oostkust. Zo vervreemden zij zich ook van elkaar en vormen over het hele gebied verschillende stammen. De indianen aan de westkust leven dan voornamelijk van de visvangst, in het centrale gedeelte vooral van de jacht en er zijn ook aanwijzingen gevonden van agrarische stammen.

p.s. we hadden hier op de prairie helaas 5 dagen geen internetverbinding maar vanmorgen kwamen we langs een ranche genaamd " the Pondarosa" en werden daar door een vrij slanke cowboy - zijn naam konden we helaas niet goed verstaan - uitgenodigd voor een heerlijke Buffelmaaltijd en het gebruik van his wifi

Undecided

Mirella