Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

De grouwe indrukwekkende Grand Canyon

Nadat wij aan de Virgin River in het Zions Nat. Park hebben overnacht zijn wij vertrokken naar de noord rim van de Grand Ganyon.

Deze Ganyon is 446 km. lang, 1,8 km. diep en 30 km. op zijn breeds.

Hij is 70 miljoen jaar geleden gevormd door dat het zuid westen van Amerika - waar ook de Collorado River loopt - omhoog werd gestuwd door het naar elkaar toeschuiven van 2 aardlagen.

Door deze rivier stroomt vooral in het voorjaar heel veel water dat door de vele toevoer rivieren waaronder de grote Green River gevoed wordt met regenwater en smeltende sneeuw van de rocky's.

Tijdens het ontstaan van de Rocky Mountains heeft de Collorade River zich door steeds in te slijten in de gesteente zich op de ene plaats smal en op de andere plaats heel breed gemaakt.

Wij zijn aan de noordzijde over een smal pad over de rotsen naar div. uitkijkpunten gelopen.

Het pad heeft op de ene plaats aan 1 zijde een diepe afgrond en op een andere plaats aan beide zijden.

Dus werd ik door enen hoogtevrees hebbende Bea regelmatig krampachtig vast gehouden dan wel gedeeltelijk uitgekleed door dat mijn shirt haar strohalm was.

Met veel lof van haar mannelijkereisgenoten heeft deze kranige dame het zowel op de heen als op de terugweg het toch maar even gefikst.

We hebben erg genoten van de vele kleurrijke en bijzonder gevormde rotsen en de indrukwekkende dieptes.