Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

Het Zion Nationaal Park

De eerste dag bereikten wij na 5 uur rijden het indrukwekende Zions National Park.

Deze ligt in het zuidwesten van de staat Utah en maakt deel uit van de Colorado plateau.

De zomerszijn hier heet ende winters koud.

Zion Canyon is ontstaandoor de Vergin River die er miljoenen jaren over deed om Zion Canyon te vormen.

De zo rustig lijkende rivier kan na een onweersbui wild te keer gaan, per dag worden er dan honderdduizenden m3 rots en zand meegesleurt.

De maanden juli en augustus worden nogal gekenmerkt door plotseling opkomende overstromingen als gevolg van hevige regenval, de zogenaamd flash floods

Daar hebben we in het gezelschap van onze goed gevulde veldflessen een - voor ons - mega wandeling gemaakt over paden en rotsen.

Een korte wandeling vanaf de weg brachtons naar de groene tuinen van Weeping Rock.

De bestemming van de wandeling is het mos en varens bedekte dakrand van een overhangende klif.

Tientallen kleine cascades van water motregen vinden hun weg over de rand van de afgrond.

Natuurlijk moesten we - zoals een geode toerist betaamd - ook even over de rotsachtige bodem van de Virgin River lopen maar toen we er achter kwamen dat de rivier werd gevoed door pasgesmolten sneeuw vluchten we met onze blauw wordende benen snel het water uit om verderop in de zonneschijn onder de Weeping Rocks weer op temperatuur te komen.

Groetjes, Bert en Bea