Bert en Bea reis door west-Amerika.reismee.nl

Bryce Canyon National Park

Daar aangekomen bij de Bryce-cowboyrestaurantkonden we tijdens het genieten vaneen heerlijke kop cappuccinovoor heteerstsinds het vertrek uit SLC weer op het internet.

Daarna hebben we de auto op een van de vele parkeerplaatsen gestald en zijn daarna met een shuttlebus naar de vele uitkijkpunten gegaan.

Bryce Canyon werd een National Park in 1928 en beslaat ongeveer 145 km2.

Het is genaamd naar de Mormoonse familie Bryce, die er tussen 1875 en 1880 woonden. Ebenezer Bryce werkte aan de toegankelijkheid van het gebied, o.a. door een weg aan te leggen.

Mensen uit de omgeving noemden het vreemde gebied nabij Bryce’s huis “Bryce’s Canyon”, een naam die tot vandaag bestaat.

Het gebied dat nu een National Park in Utah is werd tussen 144 en 63 miljoen jaar geleden gevormd.

De rotsen werden gevormd door het steeds weer aanvallende en terugtrekkende zeewater (!) dat toen nog tot dit gebied reikte.

De rode rotsen, “hoodoos” genaamd, werden tussen 66 en 40 miljoen jaar geleden gevormd toen de hoogste gedeelten van het gebied erodeerden en verschillende sedimenten op de bodem van riviertjes en meertjes werden afgezet.

De Bryce Canyon is met zijn prachtige kleuren en bijzondere vormen een van de mooiste parken van Amerika.

Wij hebben hier veel van genoten enwilden er nog wel een dag willen blijven, maar jahet klokje tikt door.

2 trip's eerder heb ikhier een helicoptervlucht over gemaakt,

Jammer dat mijn toenmalige reisgenoot Geert dit niet durfde

Laughing